Tervehdys täältä lämpöiseltä sohvan nurkalta!

 

Saunan lämmetessä on hyvää aikaa kertoa tällä viikolla eteeni tulleita asioita.

 

Kun me ajattelemme, mistä purjelento Nummelassa koostuu, nousee vääjäämättä eteen tosiasia, ettei se kaunis ja sulavalinjainen kone nouse ilmaan itsekseen. Tietenkin poislukien kadehtien katsellen kanssaveljien itsesrtarttaavia-purjekoneita, tarvitaan hinaus tai toimitus nostoon, joka takaa purjelentäjälle sen mieluisan harrasteen onnistumisen. Me tarvitsemme meidämn vanhaa rouvaa Hinua, joka vuodesta toiseen vetää taivaalle koneitamme väsymättä, vai väsyykö se sittenkin. SIitä vähän myöhemmin….

 

Hinauskoneeseen tarvitaan päteviä ja opppimiskykyisiä hinauslentäjiä. Aloitin mukavan nuorenmiehen Erkki Kempin hinauskoulutuksen torstaina 21.4. SIlloin illa töiden jälkeen vaatii melkoista koordinaatiota, että kerkeää käydä teoriaa purjelentäjän puolelta, mitä se köyden loppupäässä toimiminen oikeastaan on. Mitä purjelentäjä tarvitsee toimiakseen oikein ja turvallisesti. Hyvällä evästyksellä aloitimme Ekin koulutuksen tutustumislennolla, josta varmasti jää pysyvät muistot hyvin erilaisesta lentokoneesta, lentäjälle joka opiskelee ammatilentoa.

 

Lisäksi viikon riemuun kuuluu tämä meidän yhteisen eurooppalaisen viranomaisen vaatimus kaikille purjelentäjille lentää 2 koululentoa opettajan kanssa. Se koskee myös opetttajia, ja tietenkin myös tarkastuslentäjiä. Saimme nauttia yhteisömme vetäjän Joni Karvisen kanssa suomaiaisesta purjelentosäästä parin kymmen minuutin ajan sekä toisen mäenlaskukeikan, Näin ladattiin Jonin lupakirjan ja opettajakelpuutuksen sekä tarkastuslentovaltuutuksen tilille 24 kk käyttöoikeutta. Jonin omien sanojen mukaan lentäminen toisen opettajan kanssa on hyvä ja kannattavaa, itse olen sitä mieltä, että Jonin lento oli kuin oppikirjasta kuinka lentokonetta pitää lentää. Mutta kaiken kaikkiaan, ei se opettajallekaan ole huono asia lentää “kevättarkkari”, se avaa kivasti saranoita talven jäljiltä ja totuttaa siihen puirejeltäjältä vaikeimpaan vaaditittuun kohtaan, eli lennonsuunnittelun loppuosalle ja itse laskeutumniseen.

 

Viikolle mahtuu todellakin paljon muutakin. Monenlaista kirjeenvaihtoa mm. Trafin suuntaan, kuinka kouluttaa UPL-pilotti (ultra) kohti LAPL(A) -tasoa (Light AIrPlane Pilot (Airplane)). Hämmästyksemme huomaamme, että on käväistävä purjelennon puolella ja edettävä TMG (Touring Motor Gliderin) kautta ja kerätä tarvittavat tunnit sieltä, ennen kuin voi edetä kohti “peltikoneita”. Eurooppalainen järjestelmä  ei tunnista Ultralentäjää, että hänelle olisi “siltakoulutustie” avoinna suoraan Ultrasta eteenpäin. Toisaalta hyvä niin, että oppii muitakin lentokonetyyppejä, jos ei sitten maksa suoraan Euroilla kokonaista “peltipuolen” koulutusta.

 

Viikonlopulle mahtuu myös purjelennon teoriakurssin jatko Nummelassa ja Tapio Tourulan hieno sääopin luennot. Kyllä huomaa, että ammattilainen on oikeassa roolissaan, kun pääsee puhumaan mieli-. ja syvän osaamisen alueellaan.

 

Nyt jäämme odottelemaan kelien parantumista ja että lentäjät herää talviuniltaan tulemalla kentälle. Tervetuloa, molemmat kolukoneet on kasattuna ja kesän ralli voi taas alkaa!

Vastaa

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Post comment